Fordította
és összeállította: Takács Anikó és Czékus Viki
Korábbi
Szexualitás cikkek itt találhatóak:
Ez a
fordítás Cobra 2018. március 7-i cikkéből származó egyik angol
nyelvű cikk. Részlet a Szexuális energia című bejegyzésből:
A teljes cikk itt olvasható:
"Az
i.e. 3000 és i.sz. 300 közötti időszakban a nők még képesek
voltak kifejezni magukat szexuális gyógyítókként az Istennő
templomokban."
Eredeti
angol cikk itt:
Szentséges
Prostituált
Írta:
Diana Rose Hartmann
Egy pár
szóban a cikk írójáról: Diana Rose Hartmann szabadúszó író
és művész. A Kaliforniai Állami Egyetemen is tanított okkult
pszichológiát kereskedelmi könyvkiadóknak. Fest, készít
képregényeket és Tarot kártya jós.
Most pedig
jöjjön a cikk.
Csak tégy
említést a Szentséges Kéjnőről, és a legtöbb embertől
felvont szemöldököket, vagy undorodott grimaszokat kapsz válaszul.
Sokan úgy hisszük, hogy a prostitúció csak a pénzt jelenti az
utcai örömlányoknak, hírnevet a hollywoodi sztárjelölteknek,
vagy biztonságot a külvárosi háziasszonyoknak. A profetikus (látomásos, jövendőmondó) írásokat, rituálékat és ikonokat
szokták szentségesnek nevezni, még egyes hegyeket, vagy folyókat
is szentnek vélnek, de a kéjnőket?!
A
szexuálisan felszabadult nőket mindkét nem szajháknak,
leszbiknek, lotyóknak, stb-nek nevezi. A szexuálisan független
nők, akiket valaha az Istennő szent kelyheiként tiszteltek, mára
gonosz csábítókká, a férfi és egy szexmentes mennyország
közötti akadállyá degradálódtak. Egyetlen kivétel, az Iszlám
Paradicsoma. Ott van egy kizárólag férfiakból álló klub, és
van egy „kalodába zárt”, „újra szűziesített”, fiatal
lányokból álló hárem.
A jungista
pszichológus Nancy Qualls-Corbett úgy írja le a Szent Szajhát,
mint "egy nő, aki rituálén, vagy pszichológiai fejlődésen
keresztül megismeri szexualitása spirituális oldalát, igazi
erotikusságát, és ezt egyéni körülményeinek megfelelően éli
meg". E meghatározás szerint a Szent Prostituált az
Isten/Istennő és a megvilágosodás eszközeként használja a
szexet. A fundamentalista keresztények úgy tartják, hogy a Mennyek
országának ajtaja azok előtt áll nyitva, akik tűzből és vízből
születnek újjá. Az okkult tradíciók, mint a Tantra, valamint a
mágikus rendek, amelyek nagyra tartják a Szent Szajhát, meggyőznek
bennünket arról, hogy akként tapasztaljuk meg isteni mivoltunkat,
hogy alámerülünk a szexuális vágy tüzében, valamint a
szexuális rituálék keresztelő vizében. A szexualitás akkor
válik szentségessé, amikor tisztelik az Istennőt, aki minden
nőben ott lakik.
A "Szent
Szajha" kifejezés nem ellentmondásos. Ha megvizsgáljuk a
"szajha", vagy "kéjnő" szavak etimológiáját,
rájövünk, hogy a "papnő" és a "prostituált"
közötti kettéválás viszonylag új keletű. Merlin Stone, az
"Amikor Isten Nő Volt" című könyvében arról
tájékoztat bennünket, hogy a héber zonah kifejezés mind
prostituáltat, mind pedig prófétanőt jelent. Barbara Walker a
"Nők Mítoszainak és Titkainak Szótárában" kifejti,
hogy a héber hor szó barlangot, gödröt, sötét lyukat jelent. A
szajha megfelelője a spanyolban, a puta, a Latin kút kifejezésből
ered, de a gödör latin elnevezése, szó szerint "egy lyuk a
földben", amelyet puticulinak mondanak és az újjászületés
méhét jelenti. A szajhának effajta megnevezései nem voltak
degradálóak.
A Latin
kifejezésnek a gyökere a Védákban volt, a korai szanszkrit
nyelvben, ahol a puta szó jelentése: tiszta és szentséges. A
barlang, a gödör, a lyuk és a feneketlen fekete tó szintén
metaforák voltak a Nagy Istennőre. Ő az, aki megnevezhetetlen,
homályos és ősi, ahonnan minden élet (fény) született. Ő a
Minden és Semmi. (Itt jön egy angol szójáték, ahol a "hole"
szóból (lyuk) "hole-y"- holy (e betűt elhagyva) lesz,
ami "szentségeset" jelent.) A Szent Szajha "munkája"
bizonyítottan a Nagy Istennő manifesztációja volt.
Manapság
ezek az eszmék azért nem vesztek el teljesen. A héber néptánc,
amit hora-nak hívnak, és hagyományosan a zsidó esküvő része, a
szent szajhák körtáncai után kapta a nevét. Ezek a szent
szajhák, akik gyakran "Isten menyasszonyai" voltak,
hasonlóak a modern apácákhoz, Krisztus menyasszonyaihoz. Más
szavakkal, ezeknek a nőknek az volt a feladata, munkája, hogy az
ember-állatot ember-istenné változtassák.
Az
elválasztás a papnő és prostituált, a szent és szentségtörő
polaritások között akkor történt a nyugati civilizáció
számára, amikor a korai kereszténység atyái (katolikus papjai)
kinyilvánították hatalmukat és eltörölték az Istennő imádatot
és más természet alapú pogány vallást. A valóságban ez a
kétoldali megjelenése a nőnek, az hogy egyszerre szajha és
madonna, a korai pápai testület alkotása, ami kb. Kr.u. 600-ban
jött létre. (Megj.: Cobra említette, hogy az első niceai
zsinaton, ami Kr. u. 325-ben volt, hatályba léptették a teljes
Istennő imádat elnyomását és a niceai hitvallást. Ez az
arkhónok terve volt arra, hogy egy elmeprogramozott vallást
hozzanak létre, ahol a nő és energiái elnyomva él és Isten
csakis az egyházon keresztül tárja fel önmaga életét.) Magában
az Új Testamentumban sincs semmi arra vonatkozóan, ami bizonyítja,
hogy Magdaléna bűnbánó prostituált volt. Más szövegekben azt
állítják, hogy ő saját jogán egy spirituális tanító volt. (
További információért Mária Magdolnával kapcsolatban érdemes
utánanézni a különböző botrányoknak, intrikáknak
(cselszövések) és a kereszténységnek.)
Itt lehet olvasni róluk angolul:
A Veszta
szüzek és a Szex mágia
Istárt,
Babilónia Nagy Szajháját néha Har Istennőnek is nevezték, mivel
ő volt a Szajhák (Harlot-ok) anyja. (Itt ismét angol szójáték van:
"harlot" angolul szajha, ebből jön a rövidített "Har"
Istennő). Ezek a Szajhák nem voltak prostituáltak, abban a
tekintetben, ahogy ma használjuk a szót, hanem papnők,
boszorkányok, prófétanők és gyógyítók voltak. Ezeket a Szent
Szajhákat néha az Istennők Szent Szüzei néven ismerték mint
pl.: Istárt, Aserat és Aphroditét. A híres Veszta szüzekről
köztudott, hogy egy titkos szexuális rituálét gyakoroltak a római
Vesta Istennő tiszteletére, aki ugyanaz, mint a görög Hesztia
Istennő: az Otthon, a Családi tűzhely Istennője, a "világ
közepe".
A "Szűz"
szó jelen esetben nem arra utal, hogy érintetlen valakinek a
szűzhártyája, hanem egyszerűen arra, hogy a nő nem házas, és
kinyilvánította tulajdoni rendelkezését a saját lénye felett.
Gondoljunk csak Athénára, a szűz istennőre, aki inkább leugrott
egy szikláról, minthogy házasságra legyen kényszerítve. Egy
hasonló történetet láthatunk a héber mondában Lilith-tel
kapcsolatban, aki nem volt hajlandó Ádám alárendeltje lenni egy
férfi-domináns misszionárius pózban, ezért száműzettetett a
Paradicsomból, cserébe a saját szuverenitásáért.
A Szent
Szajhák nem voltak férfigyűlölők. Az ő tisztségük volt az
Isten és Istennő kegyét, áldását szexuális imádatukon
keresztül átadni azáltal, hogy testüket megosztották az arra
érdemes beavatottakkal és egymással.
Az az
európai eszme, miszerint bemenni egy anyaméhszerű helyre, ami
lehet egy barlang, üreg, lyuk, tó vagy folyó, azon célból, hogy
a lélek új életet nyerjen, az Újkőkorszakból származik (idegen
szóval Neolitikum, a Kőkorszak utolsó része, kb. Kr. e 15000 és
5000 között volt). Ezen időszak alatt az általános hitrendszer
elismerte a fő Istent és Istennőt. Az Istenek elsősorban a Nagy
Istennő házastársai vagy fiai voltak, mint Hórusz és Jézus.
Újraegyesítve a polaritásokat: rakd össze Szűz Máriát Mária
Magdalénával és kapsz egy Szent Szajhát, aki a férfi-isten, vagy
a felszabadított ember anyja.
A
kezdetekben
A Nagy
Istennő volt a Minden és a fia reprezentálta a önmegvalósító
embert: a férfit vagy nőt. A nőkről úgy tudták, hogy megvan a
képességük, hogy sokkal könnyebben hozzáférjenek az Istennő
erejéhez, mert jobban tudják Vele azonosítani magukat. Ezekben a
korai időkben a nők voltak a közvetítők az Istennő és a törzsi
közösség között. Később a férfias erő kiegyensúlyozatlanná
vált a férfiak által, szükségessé vált egy túl kompenzáció
(ellensúlyozás, kiegyenlítés) és ezért a nőket egy alacsonyabb
osztályba sorolták be. Egy ilyen kiegyensúlyozatlanság részben
abból eredhetett, hogy a férfiak féltek a nők mágikus erejétől,
különösképpen attól, hogy képesek voltak életet adni. Féltek
a vérüktől és az intuitív (ösztönös megérzés, előérzet)
képességeiktől.
Korábban a
tudomány kimagyarázta a rejtélyt azzal, hogy a nőket ijesztőnek,
bűvös erejűnek tartották. A nők szinkronban menstruálnak a Hold
fázisaival. Szinkronban véreznek egymással, és a férfiak
legnagyobb félelmére pedig: nem halnak meg. A nők gyermekeknek
adnak életet, a mellükből tej folyik, ami fenntartja az életet.
Mialatt a férfiak elmentek vadászni, a nők kutattak, felfedeztek,
ételt gyűjtöttek és gyógyító füvek tudásáról szereztek
tapasztalatot. Ők voltak a gyógyítók, akik képesek voltak
varázslatos gyógymódokra pl. kígyómarások ellen. A nőknek volt
tudomásuk az Isteni Bölcsességről. A delphoi orákulumok (jósnők)
úgy jósoltak, hogy "meghallgatták" az óriáskígyókat,
míg Éva pedig elfogadta egy kígyó bölcs tanácsát. A nő
veleszületett képessége arra, hogy összekapcsolódjon az
Istennővel abból ered, hogy hozzáfért a gyógynövényekkel
kapcsolatos tudáshoz, beleértve talán a pszichoaktív
gyógynövényeket is, ami víziókat idézett elő.
Ha Isten
valóban nő volt, akkor a nők előnyben voltak. Úgy gondolták,
hogy egy férfinek szüksége van egy nőre, akin keresztül eljut az
Istenséghez, ha kapcsolatba akar kerülni vele. A Nagy Istennő
férfi hívei képesek voltak bármit megtenni ezért: ajándékokat
ajánlottak fel, keresztül mentek fájdalmas és lealacsonyító,
megalázó előkészítő rituálékon, vártak éveket, böjtöltek
és bármit megadtak azért, hogy lehetőséget kapjanak a Szent
Szajháktól a beavatásra. Ezáltal elérték a Nagy Istennő erejét
és a lehetőséget arra a kapcsolatra, amire a mai modern mágusok
és boszorkányok úgy utalnak, hogy az Igazi Akarat, Felsőbb Én
vagy Szent Védelmező Angyal.
A Templom
Torony Papnője
A papnők
életüket és testüket az Istennőnek áldozták. Hérodotosz azt
írta, hogy a babilóniai menyasszonyoknak a törvények szerint a
házasságkötés előtt hét napra fel kellett magukat ajánlaniuk a
templomban azért, hogy kiengeszteljék az Istennőt, aki elítélte
a monogámiát. Szent Szajhaként tölteni kis időt áldást hozott
az szűzleányokra. E hivatás pedig oltalom volt azon nők számára,
akik meg akarták őrizni a saját maguk feletti irányítást,
valamint a jogaikat. Görögországban a kéjnők jogilag és
politikailag egyenlő társadalmi státuszt tartottak fenn a
férfiakéval, miközben a feleségek szolgákká voltak
lealacsonyítva.
Az az
elgondolás, hogy a férfinek egy nőre volt ahhoz szüksége, hogy
megdicsőülést érjen el, vagy hogy életet adhasson annak az
Isten/Istennő potenciálnak, aki rejtve élt őbenne, még mindig
számos patriarchális vallási írás sorai között él. Crowleynak
volt egy "Skarlát Nője", Simon Mágusnak egy szajhája,
Jézusnak pedig ott volt Mária Magdaléna. Valójában Magdaléna
azt jelenti, hogy a "Templom Torony Papnője".
Szépség
és Bestia Kettőssége
A
patriarchális lény egy zsarnok, aki a mások feletti irányításból
és hatalomból táplálkozik. A Szent Szajha a "hatalom
mindenkiért és mindenkivel megosztva" megtestesülése.
Gondolj csak az Erő kártyájára a Tarotban: Egy nő egy oroszlán
száját tartja nyitva. Ezen a képen a nő felismerte és irányítása
alá vette saját szexuális és kreatív erejét, amelyet az
oroszlán szimbolizál.
Rossz
hírneve ellenére, Aleister Crowley egyike volt azon férfi nemű
okkultistáknak, akik az elsők között ölelték át az istennőt.
Crowley megcserélte az Erő és az Igazság tartot kártyáinak
hagyományos sorrendjét és az Erő kártyájának nevét Vágyra
változtatta. Crowley Élvezetet (11) akart adni ugyanazzal a
numerikus értékkel, mint amivel a Főpapnő (2) rendelkezik,
amelyet egyébként néhány Tarot szakértő a legszentebb
kártyaként tart számon a pakliban. Sok egyéb kártyacsomag,
beleértve az AnyaBéke népszerű feminista paklit is, szintén
magába foglalta ezt a numerikus cserét. Ezzel Crowley elismerte a
női Szépség és Bestia hatalmát.
A vágy
kifejezés angol megfelelője, a "lust", a luster, vagy
light, azaz a ragyogás, vagy fény szavakból származik, és
eredetileg "vallási élvezetet" jelentett. Az Erő, Fény,
Vágy és a Szentség eredetileg mind egyek voltak. Crowley Vágy
kártyája egy kifejezetten telt és szexuálisan vonzó nőt
ábrázolt - a sokat becsmérelt Babilóniai Szajhát -, amely a
Bibliai Jelenések Könyvéből származó többfejű oroszlánon
lovagol. A bestia (amely az állati természetünket jelképezi) és
Babilón (amely a nagy háromoldalú istennő szexuális erejét
jelenti) elegyében hatalmas erő ismerhető fel.
A "Szépség
és a Szörnyetegben" a Szépség karaktere Szentséges
Szajhának tekinthető. Elhagyta otthonát, hogy a Szörnyeteggel
éljen édesapja életének megmentése érdekében. A Szörnyeteg
megkéri a Szépség kezét, fájdalmasan és szánalmasan.
Csúnyasága és állatias jellemvonásai miatt szégyenkezve
emésztődik, a halál felé irányítja lépteit. Amikor a Szépség
a maszkja mögé lát, feláldozza saját egóját és odamegy hozzá.
Egy csókkal neki adja magát, ezáltal a Szörnyeteg újjászületik
pompás hercegként, ezzel szimbolizálva a Természet és a Lélek
egyesülésének üdvösségét. Ez a történet arra mutat rá, hogy
a civilizáció állapota megváltoztatható a mi szexuális erőnk
által, ez bennünk lakozik. Ez az érzelem jelenik meg Deena Metzger
költeményében is, melynek címe: "A nők, akik férfiakkal
háltak együtt, hogy meggyógyítsák háborús traumáikat."
Az Istennők útja az az erő, mely sikerhez, eredményhez vezet, nem
pedig a patriarchális ( görög szó: apa-, férfiuralmú) erő.
Szex, Halál
és Átalakulás
Amikor egy
nő teljesen magára ébred, ő az a beavatott, aki utat mutat a
magasabb átmeneti rítusokhoz. Ő Mut Istennő (ókori egyiptomi
Anyaistennő). A Halál Nagy Anyaistennője és Ízisz egyben, akinek
a szeretete lehetővé teszi Hórusz magasabb szintű megszületését
a túlvilági Ozírisztől. Ha megnézzük az asztrológiát, akkor
ez a fogalom tükröződik vissza a Skorpió jegyben, mely uralja a
szexet, a halált és az átalakulást vagy beavatást. A
szexualitással átitatott szerelem, a spirituális evolúció egyik
ösvénye. Néhány okkultista úgy hiszi, hogy a szex kombinálva
valamiféle szertartással, a legerősebb varázslatot teremti meg.
A
Szerelem/Szex összekapcsolható a halállal is. A reneszánsz költők
az orgazmust "kis halálnak" nevezték. Az Istennő több
mint Anya és Szajha. Ő a "Szipirtyó", a "Pusztító",
a "Férfifaló" is. Ez a hármas istennő jelenik meg a
rokon hindu Istennőnél Kálinál. A nagy erővel rendelkező Káli,
egyik kezével életet ad, míg halott hitvese, Shiva felett guggol,
és másik kezével az ő belső szerveit falja fel. Ha legyőzzük a
"Háromszoros Istennő" erejétől való félelmünket és
magunkhoz öleljük a szex és a halál természetes szentségességét,
akkor valóban elkezdhetjük megérteni az Élet ciklusát.
Élet az
Egyensúly hiányában
Sokan
hisznek benne, hogy a világ egyetlen lehetősége a túlélésre
attól függ, hogyan tudjuk az istenségek női aspektusát
regenerálni az emberek elméjében, úgy egészében ahogy van. Az
általunk létrehozott Isten/Istennő elképzelések által fogunk
fejlődni. A Szakrális Prostitúció testesíti meg az energiát, a
fényt, a szívet kitáró kreatív erőt. Ennek a pozitív erőnek
az elnyomása válságba sodorja a társadalmakat. Ahogy a próféta
és író, William Blake írja: " Az elnyomott energia dögvészt
szül." A mi világunk egy olyan hellyé válik, ahol a kreatív
szexuális kifejezést felváltotta az erőszak. Gondoljuk csak meg:
az erőszak teljesen elfogadott és általánosan megetetnek vele
minket a tv-ben, mialatt egy szoptató nő látványa vehemens
felháborodást vált ki a konzervatív, keresztény kisebbség
részéről.
A mi
társadalmunk "Isten-elképzelése" siralmas, mogorva és
valójában az öngyilkosság határán van. Csak nézzük meg a
TV-ben az evangélikusok imádságát az Armageddonról (a Bibiliában
a végítéletet jelenti, az utolsó időket és annak a helyszíne,
ahol a nagy csata zajlik Isten seregei és az Antikrisztus között).
Az Istenük csakis korlátozó, búskomor felfogást tanúsít és
elfajulást, lealacsonyulást reprezentál, ami igencsak távol áll
az eredeti Apa-Anya-Nővér-Fivér zsidó Isten/Istennőtől, pogány
nevén YHVH-tól (ez egy tetragrammaton, vagyis egy négybetűs héber
Istennév, Izrael Istenének az Ószövetségben található neve,
mely Jehovára, Jahvéra utal). Az Istenük ősz szakállú és
büntet, akire Blake úgy tekint, mint a "Senki Atyja", és
el van választva a feminin bölcsességtől. A gyermekei kudarcot
vallottak. Az "éter"-ben várakoznak anyjuk "tápláló
tejére".
A nők
ellen elkövetett erőszak növekszik, mivel a férfiak, akik
gyengének érzik magukat, nemi erőszakhoz folyamodnak. Nők
millióinak kell magától megtagadnia az orgazmus örömét, mert
azt tanította nekik a társadalom, mely egy agglegény Istent imád,
hogy "egy rendes lánynak nem lehet". Az új Jahvé
érzékeny erre és az örömet nagyon gyorsan bűnnek nevezi.
Számtalan férfi megragadt a "kemény fiú" szerepében és
nagyon sok nő azt tanulta, hogy a passzivitás és alávetettség az
egyetlen lehetőség a túlélésre. Kétszáz évvel ezelőtt, a
költő, Percy Shelley, a párton kívüli feminista és politikai
aktivista a következőket kérdezte:"Lehet-e szabad a férfi,
ha a nő rabszolga?"
Bárki, aki
jártas a BDSM-ben ( angol rövidítés kifejezés, melynek
jelentése: kötözés-fegyelmezés, dominancia-alávetettség és
szadizmus-mazochizmus szavakat jelöli) el tudja mesélni, hogy
mindkét szerep, tehát a dom-domina (úr-úrnő) és a szenvedő
szolga szerepek magában foglalják az öröm érzését, de csak egy
szerepben lenni és azt elviselni örökké monotóniát,
szomorúságot ad, sőt veszélyes és megszállottsághoz, mániához
vezet. A Szent Szajha minden nőben való megtestesülése nélkül a
társadalom kifordul önmagából, működésképtelenné válik.
A Női erő
visszaszerzése
Természetesen
jelen korunkban a nők nem gyülekezhetnek a templomokban és nem
állíthatnak fel táborokat csak úgy, hogy gyakorolhassák Szent
Szajha szerepüket anélkül, hogy le ne tartóztatnák őket. De a
változás abban, ahogyan a nők magukat látják, valamint ahogyan a
férfiak a nőket látják, talán jó kezdet lehetne. Minden nő
behívhatja saját életébe a gyönyört, a Szent Szajhát. A
Szakrális Prostituált egy olyan nő, aki visszaszerezte Önnönmagát
és újra összekapcsolódott a saját akaratával. A
legeslegfontosabb pedig az, hogy: ő egy olyan nő, aki a saját
testének szentségességét vette vissza.
Legelőször
is: figyelj arra, hogy a különböző degenerált kulturális
valóság reklámozói, a hirdetők, a média mit mondanak nekünk.
Mindkét nemnek, a férfiaknak és a nőknek is meg kell tanulniuk
figyelmen kívül hagyni az olyan üzeneteket, miszerint a nők
"betegek" mikor PMS-ük van ( pre- és post-menstruációs
szindróma, magyarul menstruációt megelőző, illetve követő
tünetegyüttes, amikor esetleg még menstruációs görcsök is
előfordulhatnak minden hónapban két hét kivételével), vagy a
vagina nem jó illatú, hogy muszáj a szeméremszőrzetet
eltávolítani, vagy illatosított tampont használni, hogyha
"tiszták" akarunk lenni. Elég nehéz úgy az Istennőt
behívni, ha azt hisszük, hogy a testünk hibás.
Tisztelnünk
kell a menstruációs ciklust. Meg kell változtatnunk a hozzá
kapcsolódó vulgáris kifejezéseket, mint a "havibaj" és
társai, és inkább "Holdidőnek" vagy "Vérzési
időnek" nevezni. A férfiak ne fogják partnerük
rosszkedvűségét a PMS-re (pre-menstruációs szindrómára), hanem
inkább szexeljenek, éljenek át csodás, mocskos szexet. Ápold a
növényeket menstruációs vérrel, ami egy ősi, mágikus
termékenységet adó anyag. Kérdőjelezd meg azt a programozást,
amivel automatikusan "lotyónak" bélyegezik meg a
szexualitást nyíltan felvállaló nőket.
Jahve
nyilvánvalóan nem boldog egyedül a hegyen. A mi szakrális
prostituált lelkünk visszaszerzése, a valódi, tiszta örömlelés
egymás testében, segíteni tud ennek a szánalomraméltó, modern
Istennek emlékezni az Ő Istennőjének dús kebleire és részt
venni egy kis szent hancúrozásban. Amikor a minden nőben ott élő
Istennő tisztelve lesz, a szent szexualitás paradoxona ( jelen
esetben a paradoxon szót meghökkentő jelenségként
értelmezhetjük) ismét manifesztálódhat a világunkban. Az
Istennő az, ahogy az Ő-t megtestesítők cselekszenek: Ahogy fent,
úgy lent.
Hálás köszönet !!!!
VálaszTörlésAjánlom tanulmányozásra a taoizmust: yang=férfi=világosság.
VálaszTörlés